ضرورت آموزشهای فنی در زمینه بلبرینگ

 

یکی از قطعات مهم در صنایع مهم و در ماشین آلات نقش مهمی را ایفا می کنند انواع بلبرینگ ها می باشند بلبرینگ ها همانند قلب یک ماشین می مانند که در صورت از کار افتادگی و یا خرابی ، ماشین و صنعت مورد نظر از کار خواهد ایستاد ، انواع بلبرینگ ها که با نامهای Bearing نیز شناخته می شوند امکان تحمل بار و همچنین حرکت را در انواع دستگاه ها و ماشین آلات ایجاد می کنند.

در صورتی که در انواع مختلف بلبرینگ آسیب دیدگی ایجاد شود و یا دچار اختلال شوند ماشین و صنعت از کار خواهد ایستاد و این نکته نیز قابل ذکر می باشد که هر نوع سایش و اصطحکاک در اجزای مکانیکی ماشین آلات غیر قابل اجتناب خواهد بود و به همین علت انواع بلبرینگ ها  در دوره های مشخصی نیاز به تعویض و یا تعمیر خواهند داشت که به دلیل انواع فرسایش ها و یا اتمام عمر انواع بلبرینگ می باشد. و همین امر باعث می گردد بلبرینگ ها در دسته کالاهای پر مصرف در صنایع مختلف باشند و جزو محصولاتی هستند که همیشه در سبد خرید صنایع خواهند بود.

 

خطرات خرابی بلبرینگ

 

 

تحقیقاتی که در زمینه موارد پر مصرف صنایع انجام شده بر اساس تجارب دریافت شده به این نتیجه رسیده اند که بلبرینگ از پر مصرف ترین قطعات مصرفی در ایران می باشدکه نسبت به کشور های صنعتی ، ایران به میزان دو برابر بیشتر بلبرینگ وارد و استفاده می کند.

در نتیجه در صورتی که در نگهداری ، نصب ، هنگام استفاده از بلبرینگ و .. به روش های صحیح کوشش شود نتیجتا منجر به بهینه استفاده کردن انواع بلبرینگ و همچنین کارایی بیشتر و کاهش هزینه های یک صنعت و کاهش درصد میزان خرابی بلبرینگ خواهد شد.

 

بررسی موارد استفاده بهینه از انواع بلبرینگ

  1. همانطور که می دانید تقریبا تمامی بلبرینگ هایی که در صنایع مختلف شناخته شده و همچنین مورد استفاده قرار می گیرند وارداتی هستند و به همین دلیل وارد کردن هر چه بیشتر این قطعه منجر به خروج میلیونها دلار ارز از کشور خواهد بود.
  2.  تعویض زود هنگام انواع بلبرینگ ها باعث آسیب و همچنین فرسایش اجزای جانبی دستگاه خواهد شد.
  3. در صورت خرابی زود هنگام و همچنین پیش از موعد فشار کاری پرسنل واحد نگهداری افزایش می یابد و از کیفیت کاری کاسته خواهد شد.
  4. هزینه های تحمیلی بسیار کاهش می یابد.

 

 

دلایل خرابی انواع بلبرینگ

 

 

دلایل خرابی انواع بلبرینگ

همانطور که قبلا نیز ذکر شد از جمله عوامل مهم در خرابی انواع بلبرینگ عدم آموزش و دانش پرسنل نصب و نگهداری می باشد که می توان موارد زیر را نام برد:

  1. عدم دانش کافی در مورد نوع بلبرینگ مورد نیاز و انتخاب اشتباه بلبرینگ و ملزومات مورد نیاز
  2. عدم انتخاب انواع بلبرینگ هایی که مورد نیاز ماشین های قدیمی در حال کار می باشند.
  3. عدم کنترل محور و هوزینگ بلبرینگ و همچنین انطباقات ابعادی
  4. بلبرینگ اشتباه نصب شده باشد ،استفاده از ابزار نصب قدیمی و منسوخ شده و یا عدم دانش نصب صحیح که منجر به آسیب رسیدن به بلبرینگ خواهد شد.
  5. تلرانسهای بعد نصب توسط نیروی نصب و نگهداری چک نشده باشد.
  6. عدم استفاده از انواع گریس های مرغوب و استفاده از انواع گریس های بی کیفیت و نامرغوب برای روانکاری انواع بلبرینگ
  7. بیش از حد نیاز برای بلبرینگ ها از گریس استفاده شود
  8. عدم بررسی دلایل خرابی زود هنگام بلبرینگ و عدم رفع علت خرابی بلبرینگ
  9. عدم بررسی دوره ای انواع بلبرینگ از جمله مواردی که باید مورد بررسی قرار گیرد می توان موارد زیر را نام برد
    1. کنترل دمای بلبرینگ در هنگام کار
    2. وجود ارتعاش در بلبرینگ در هنگام فعالیت دستگاه
    3. میزان دور در بلبرینگ های در حال سرویس دهی
    4. وجود سر و صدا هنگام کار در یک بلبرینگ
    5. و ...

 

 

روانکاری بلبرینگ ها

 

 

موارد زیادی در دلایل خرابی بلبرینگ ها وجود دارد که تعدادی از آنها ذکر شد اما یکی دیگر از دلایل عمده و بسیار مهم در خرابی بلبرینگ ها خرید بلبرینگ غیر اصلی و تقلبی و یا نامرغوب می باشد که باعث خرابی زود هنگام و آسیب به قطعات دیگر دستگاه و ... خواهد شد

از مهم ترین کمپانی های تولید کننده بلبرینگ می توان به بلبرینگ KG ، بلبرینگ NACHI ، بلبرینگ KOYO ، بلبرینگ NTN ، بلبرینگ NSK ، بلبرینگ SKF اشاره کرد. اما حتما در هنگام خرید توجه کنید که قطعه اصلی خریداری شود و بلبرینگ خریداری شده طرح و یا تقلبی نباشد.



 



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

دلیل نیاز اموزش های فنی بلبرینگ   آموزش های فنی بلبرینگ   خرابی بلبرینگ   علل خرابی بلبرینگ   بررسی دلایل خرابی بلبرینگ   تشخیص خرابی بلبرینگ   خطرات خرابی بلبرینگ